Monday 20 June 2016

RAMADAN KAREEM


AMALAN YANG BOLEH DILAKUKAN SEPANJANG BULAN RAMADAN

SOLAT TARAWIH
Tarawih bererti ‘istirehat’ manakala solat Tarawih pula bermaksud solat yang merehatkan . Dalam melaksanakannya, disunatkan duduk sebentar selepas salam sambil memperbanyak zikir pada setiap rakaat keempat dan dikerjakan dalam keadaan tenang, tenteram dan tidak tergesa-gesa menyelesaikannya.Solat Tarawih adalah sunat muakkad yang boleh dilakukan secaraberjemaah atau sendirian sama ada di rumah atau masjid pada malam-malam bulan Ramadan, di antara waktu selepas solat Isyak hingga ke sebelum fajar.Solat Tarawih boleh dilaksanakan dengan setiap dua rakaat satu salam, sekurang-kurang 4 kali dan disambungkan dengan solat Witir tiga rakaat atau boleh juga dilakukan 2 kali empat rakaat .
TUJUAN

1.  Solat Tarawih adalah ibadah untuk menghidupkan malam Ramadan       
dan mendekatkan diri kepada Allah SWT.
2.Menggunakannya untuk menghafal kembali surah al-Quran.
3.Mengharapkan kerahmatan dan keampunan Allah SWT.

QIAMULLAIL
Qiamullail adalah merujuk kepada amalan beribadat pada malam hari dengan mengerjakan solat-solat seperti solat taubat , tahajjud , witir dan lain-lain, serta amalan-amalan seperti membaca Al-Quran , berzikir , beristighfar, berdoa dan sebagainya . Ibadah Qiamullail sangat digalakan di dalam Islam Qiamullail boleh dikerjakan secara berseorangan atau secara beramai-ramai.
Ketika melakukan Qiamullail digalakkan melakukan solat sunat seperti berikut :-
1.          Solat Sunat Awwabin
2.          Solat Sunat Tahajjud
3.          Solat Sunat Hajat
4.          Solat Sunat Taubat
5.          Solat Sunat Tasbih
6.          Solat Sunat Witir

MEMBACA AL-QURAN 
Bulan Ramadhan merupakan bulan Al-Qur`an. Pada bulan inilah Al-Qur`an diturunkan oleh Allah SWT. Di antara amal ibadah yang sangat ditekankan untuk diperbanyak pada bulan Ramadan adalah membaca (tilawah) Al-Qur`anul Karim. Banyak sekali hadis-hadis Nabi SAW yang menyebutkan tentang keutamaan membaca Al-Qur`an.
 Tujuan diturunkan Al-Qur`an :
- untuk dibaca dan ditadabbur maknanya
- diimani segala beritanya
- diamalkan segala hukumnya
- direalisasikan segala perintahnya
- dijauhi segala larangannya


SEKIAN , TERIMA KASIH .

No comments:

Post a Comment